Tulin ihan tyytyväisenä koulusta kotiin ja Matti istui keittiössä koneella. Siinä jotian juteltiin niin hän mainitsi hetken pärästä' että anoppi oli soitellut hänelle ja että hänellä oli ollut minulle asiaa. Käski mun vahtimaan koulussa heidän naapurin tyttöään että käykö neiti koulussa vai ei. Sitten Matti pudotti pommin. Sanoi että anoppi oli aikonut ottaa Matin nimellä lainan kun omat luottotiedot on menneet eikä hän saa eikä rahat riitä. Ukkoa ei kiinnosta perheen elättäminen.

Sanoin Matille että olisi pitänyt anopin aikanaan miettiä ja hoitaa asiat niin ettei olisi nyt tuossa tilanteessa. Perhettän ei kunnolla saa elätetyksi ja sitten on vielä tallissa kolme hevosta. Ennen oli neljä ja nyt mietitään mistä saataisiin joku mahdollisimman luonnevikainen elukka vielä sen lähteneen paikalle.

Kysyin Matilta että onko hän varma että äitinsä saa lainan maksettua. Kuulemma saa. Minä en sitä usko. Jos ei nytkään rahat riitä niin miten sitten vielä lainan maksuun? Ja on se nyt ihan ihmeellistä että äiti käyttää omaa poikaansa noin törkeästi hyväksi.

Matti yritti selittää että jos hän ei anna anopin ottaa sitä lainaa niin sitten anopin ukko joutuu maksamaan kaiken ja sitten anoppi lentää niiden huushollista. Lapset jää ukolle ja sitten siellä kärsii kaikki siitä että ukkokin on niin luonnevikainen. Kiukuttelee perheelleen ja huutaa siitä että itsellä on riitaa veljensä kanssa. Tuumasin vaan että sinä päivänä kun Matin luottotiedot menee anopin takia niin minä puhun anopille hyvin rumia sen jälkeen siitä mitä mieltä minä olen hänen rahankäytöstään ja muutenkin elämäntavoistaan.